fredag 9 april 2010

Att visa ett gammalt fenomen som ett nytt


Huvudanledningen till att jag inte har en TV är att jag tycker att det mer eller mindre är en cirkus. Men på YouTube så kom jag precis över ett klipp där S politikern Nalin Pekgul pratar om politiker och deras blåögdhet och direkta förnekande av närvaron av islamister. Det är nästan så att man blir hysterisk. Nu så kommer Nalin Pekgul ut och berättar om det här fenomenet och jag vill bara skrika rakt ut i intet. Man måste vara exceptionellt verklighetsfrånvarande för att lyckas missa att svenska politiker är naiva inför det här fenomenet och nu sitter Pekgul i TV och pratar om det här som om det vore någon nyhet. Jag tar dock av mig hatten och tackar Nalin för att ha gått ut i TV pratat om det här och jag håller med henne om att svenska politiker är mycket blåögda.

Och det är väl för fasens självklart att det här är en effekt som invandringen får. Folk är inte blanka papper. De har en hel bakgrund med sig när de kommer till Sverige. Förövrigt så kommer majoriteten av invandrarna från länder som inte är liberala demokratier. Varför skulle de plötsligt börja hysa dessa värderingar så fort de sätter sina fötter på svensk mark?


Något som togs upp i reportaget var att Riksdagen erkänt att Turkiet begick folkmord på armenier 1915. Självklart så är den turkiska minoriteten i Sverige ursinnig och menar att det här beslutet är att peka ut turkar som mördare.
Jag själv tycker att det här är en otroligt barnslig inställning.
Vet ni vad? Turkiet är inte ett perfekt land.
Det är inte Sverige heller.
Det finns inget perfekt land i hela världen.

Tänk såhär. När Genghis Khans arméer stormade in i dagens Iran, det som då var Persien, så massmördade de alla människor i städerna och byggde enorma pyramider av deras skallar. Detta är ett erkänt historiskt faktum. Betyder det att man säger att dagens mongoler är mördare och barbarer?
Nej, det gör det inte.
Alltså, Turkiet genomförde ett folkmord på armenier men det betyder inte att dagens turkar är mördare på något sätt. Precis som att Nazityskland mördade sex miljoner judar så är dagens tyskar inga mordiska nazister.

Länder är inte perfekta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar